11.1.12

Tof Zwart Schaap



Laatst struinde ik rustig door
 door de stad en liep een klein straatje in. Een straatje vlakbij de negen straatjes. Iedereen is altijd vol lof over die negen wegen en ik doe daar heel hard aan mee, maar toen ik door dit straatje liep vond ik het gek dat de negen straatjes niet de tien straatjes heten.
Waarom ontbreekt de Herenstraat (daar liep ik dus) in deze rij van negen? Het aanbod doet in ieder geval zeker niet onder voor dat in de Runstraat, Wolvenstraat, Hartenstraat.. and so on. Ik kan ze niet eens onthouden. De Herenstraat vergeet ik echter niet meer, want dat is tenminste een losse alleenstaande straat. Een straat zonder toeristen en cafe's zonder naam. Een straat welke zich onderscheidt van de rest en niet meeloopt met de massa van de stad. Een straat met winkeltjes die anders zijn en de straat met het winkeltje dat er juist voor kiest om het zwarte schaap te zijn.

Na wat lopen stapte ik over de drempel van dat ene winkeltje. Dat winkeltje  dat op het eerste gezicht ietwat minimalistisch aandoet en een sfeer  uitademt alsof je een winkel in Berlijn binnenstapt. Het voelt in ieder geval anders, niet zoals we gewend zijn in Amsterdam. Ik moet het overigens winkel noemen, want gezien het aanbod en de toon van deze hotspot, klinkt winkeltje eigenlijk niet gepast.

Want BlackSheepRoad -daar heb ik het hier over- distantieert zich namelijk in die zin van de rest door de rol van 
 'buitenbeentje, verschoppeling of rebel'op zich te nemen. Het is een eigenaardig lid van een groep dat zich niet conformeert aan alles wat saai en gewoon is. En hier is geen woord van gelogen.

Het uiterlijk en de merken die worden verkocht bij BlackSheepRoad doen namelijk de naam in alle opzichten eer aan. Zelden zie je een winkel met een dergelijk aanbod. De unieke mix aan fashion die hier hangt is een lust voor het oog. Je kan er terecht voor highfashion streetwear, maar ook voor basics en mooie knits ben je aan het goede adres. Denk aan merken als 'Le Mont Saint Michel, Surface to air, Wonhundred of Minimarket, maar ook kikke schoenen (o.a.folkshoes) en accessoires.
Zeker geen zwart schaap dus, maar net anders dan de rest.
 

Vergeet gewoon die negen straten; ga naar de Herenstraat nr. 6. Je moet gewoon gaan kijken
of online: